Outfittery heeft de potentie om het meest fantastische in fashion ooit te worden.

mode - Geplaatst op 15 september 2014

outfittery

Vrijdagavond heb ik een kwartier gebeld met iemand die ik niet ken maar mij het hemd van het lijf vroeg. Soort van letterlijk, ze wilde namelijk alles weten over mijn kledingsmaak. Het had niet veel gescheeld of ik stemde ermee in dat deze persoon voor 900 euro aan items voor me had uitgezocht. Zonder dat ik wist wat ik zou krijgen….

Outifttery is online kledingwinkelconcept waarbij je een persoonlijke ‘stylist’ krijgt toegewezen die een kledingselectie maakt op basis van door jou opgegeven maten en voorkeuren. Stylist tussen haakjes ja, want deze beroepsgroep is net als fotografen en dj’s nogal onderhevig aan functie-erosie. In dit geval is het ook een van de redenen dat ik besloot mijn bestelling niet door te zetten. Waarover straks meer.

Ik ontdekte tijdens het telefonische kennismakingsgesprek dat deze vertegenwoordiger van het bedrijf twee outfits van in totaal 15 kledingstukken bij elkaar cureert / zoekt / styled / ‘uw content buzzwoord hier’. Prijskaartje? Ongeveer negenhonderd euro.

Dat is een hoop geld, maar je zou hetzelfde bedrag in de winkel kwijt zijn. En dan is er dus niemand die 15 kledingstukken voor je uitzoekt. Doei doei zaterdagmiddagen die je doorbrengt als figurant in de John de Mol-hit: ‘Broekspijp-in-broekspijp-uit.’

Outfittery moet het niet hebben van scherpe prijzen. De potentiële kracht van het concept is dat het inspeelt op een bestaande (dus niet door marketeers bedachte) behoefte, door zich onder andere te richten op mensen die kleding wel belangrijk vinden maar geen tijd hebben om te shoppen. Of hier geen zin in hebben omdat ze net te weinig om hun uiterlijk geven om naar specifieke winkels te gaan, maar wel ijdel genoeg zijn om er goed uit te willen zien.

Terug naar het gesprek. Na een paar minuten bekroop me een ongemakkelijk gevoel: ik gaf mezelf bloot qua kledingvoorkeuren en -eigenaardigheden, terwijl ik niets kwam te weten over de persoon aan de andere kant van de lijn.

Wie het zegt. Niet waar je het leest

Nu roep ik al een tijdje dat de relevantie van informatie online wordt bepaald door wie het deelt en niet waar je het vindt. Dat geldt ook voor een concept als Outfittery. De stylisten filteren de content (kleding in dit geval). De relevantie van de content heeft alles te maken met de autoriteit van de filter in de ogen van de ontvanger.

Maar waar je als social media gebruiker en dagelijkse contentknabbelaar het wel of niet volgen van mensen en kanalen laat afhangen van onder andere de bekendheid, authenticiteit en autoriteit van de afzender, doet Outfittery weinig aan de invulling van de geloofwaardigheid en het verhaal van de stylisten.

Terwijl ik als potentiële klant juist graag wil weten wat voor persoon door het bedrijf aan me gekoppeld wordt. Credibility is king. Zeker in de mode. En al helemaal in dit geval. Het succes van dit ding staat of valt met de kwaliteit van de stylisten.

Als het klikt ontstaat er een band tussen de klant en de stylist die effectiever en in potentie hechter is dan die tussen jou en de verkoper van een fysieke kledingwinkel. Die ziet je namelijk te weinig om je echt passend te adviseren. Ik geloof echt dat het ‘je eigen stylist-idee’ iets is dat werkt. En dit is iets waar Outfittery (en een soortgelijke dienst als The Cloakroom) zich mee kan onderscheiden, als straks Wehkamp /Asos / H&M dezelfde service gaat bieden. Kortom: het verhaal en de credibility van de stylisten, daar gaat het volgens mij om.

Daarbij is smaak zò persoonlijk… Als blijkt dat mijn doos met mode is gevuld door een doos die bij de woorden “all over print” denkt aan een shirt met hierop de woorden “all over” en het jaartal 1972, in van die faux versleten typografie, wil ik dan wel dat die persoon mijn look bepaalt? Nee natuurlijk niet, meneertje de Retorische Vragensteller.

Outfittery wil me hier best bij tegemoet komen via Facebookprofielen van de stylisten. Helaas blijken die tijdslijnen voor het grootste gedeelte te fungeren als reclamezuil, want gevuld met updates vol redelijk onpersoonlijke campagnefotografie en marketinginfo.

Terwijl je juist op die plek als bezoeker een inkijk in de persoonlijke wereld van de stylist verwacht. Waar je zijn smaak en enthousiasme voor mode kunt ervaren en zo kunt bepalen of er een match is.

Enthousiasme is aanstekelijk

Het delen van je enthousiasme voor je eigen een onderwerp is essentieel. Het geeft niets als je de zaken groots en ambitieus aanpakt zoals Outfittery, maar zonder oorspronkelijkheid en liefde voor je vak  kom je er niet meer. Daar wordt snel doorheen geprikt.

Dus bied je team de ruimte om persoonlijke updates te plaatsen, werk samen met andere mensen en initiatieven binnen je vakgebied en voed zo de passie van een deel van je doelgroep. Zo bouw je autoriteit op bij de mensen die (online) invloed hebben op de massa die vervolgens eh, massaal van jouw dienst gebruik gaat maken.

Freshcotton begrijpt dat, Tenue de Nîmes doet het, maar ook iets mega succesvols als Of a Kind zorgt ervoor dat het verhaal en hun liefde voor het vak een wezenlijk onderdeel van de eigen kanalen is. Of a Kind is een online shop waarbij elk product altijd van een specifieke maker is die je als bezoeker leert kennen in de vorm van echt inhoudelijke blogpostings.

Of ligt het gewoon aan mij

Ik schreef al dat ik uiteindelijk besloot om nu nog geen gebruik te maken van Outfittery. Ik geloofde mijn stylist nog niet. Kende haar verhaal niet.

Ze vertelde me verder dat het zelden gebeurt dat een klant uitgesproken is over zijn kledingvoorkeuren. Meestal antwoorden mensen dat ze geen idee hebben waar ze van houden of wat ze graag dragen. Los van het feit dat het me niks lijkt om voor dat soort mensen iets te moeten uitzoeken, realiseerde ik me dat dit ook iets zegt over de doelgroep.

Misschien ben ik weer veel te specifiek en kritisch en is Outfittery bedoeld voor mensen die voornamelijk het gemak van deze dienst waarderen. Ik ben geloof ik naast het gemak vooral op zoek naar iemand tegen wie ik op kan kijken. Iemand die zo’n goede smaak heeft dat hij me verrast en me helpt met het ontwikkelen slash verfijnen van mijn eigen stijl. Jezus. Wat schrijf ik nu weer allemaal.

Anyhoo.

Outfittery heeft veel potentie. Het maakt iets exclusiefs voor de massa toegankelijk. Maar dan moeten ze niet zo vrijblijvend omgaan met de term stylist. En mensen echt helpen door de meest uitgesproken modekenners aan zich te binden die klanten helpen met het aanscherpen van hun stijl. Dit begint bij een goede, steeds groter wordende of wisselende selectie van bijzondere merken en wordt ingekopt door de verhalen van de stylisten de ruimte te geven.

Een goed verhaal, dat begint in dit geval toch echt op de site van Outfittery. Die voelt nu helaas aan als een subdomein van de Otto: betrouwbaar en redelijk functioneel, maar totaal geen gevoel, authenticiteit of iets van oorspronkelijkheid. De stylisten presenteren zich alsof ze net van een sollicitatiegesprek bij Ernst & Young komen. Nu zijn ze bij dat accountancykantoor heel bedreven in het schrijven van rekeningen van 900 euro. Maar als Outfittery dat doet, wil ik er graag een beter verhaal voor terug. Benieuwd of dat in de nabije toekomst gaat gebeuren.

(Voor de liefhebbers van N.W.A.’s Efil4Zaggin: ik heb 481 x het woord stylist, 221 x het woord Outfittery en 98 x het woord content gebruikt.)

Tweet Dit Knal op Facebook

Comments

  1. 1

    Box! All over.

  2. 2

    Leuk geschreven, we gan met je aanbevelingen aan de slag, hartelijk dank daarvoor!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


MyMonobrow.nl MyMonobrow.nl