Muzieklabel boss Kees de Koning over Club Top Notch

boombap, minimail - Geplaatst op 16 februari 2012

(fotografie: Willem de Kam./hiphopinjesmoel)

Het zijn spannende tijden voor uitgevers van literatuur, muziek, games en film. Dat hoef je pionier Kees de Koning niet te vertellen. Zijn label Top Notch is sinds 1995 bezig met het innoveren van het spel. Iets wat vaak begint met luisteren naar de fans. Zo vroeg de Koning zich vorige week via Twitter af of er interesse is in een Top Notch waar je lid van wordt. We zijn inmiddels een platenkratlading reacties verder. Grote vraag: hoe serieus is dit plan en eh, wat kun je verwachten van Club Top Notch. Kees de Koning vertelt.

Het idee van een platenlabel waarvan je lid wordt is niet nieuw voor Kees. Toen muzieklabel Excelsior een lidmaatschapservice begon, speelde de Top Notch eigenaar met een soortgelijk idee. “In die tijd was ik er ook serieus mee bezig. Doordat ze eerder waren verdween voor mij alleen de urgentie. Ik zou met Top Notch niet meer de eerste zijn. Wat er dan overblijft is de beste zijn. Dus keek ik goed hoe zij het deden.”

Bij Excelsior word je een soort donateur. En vertrouw je op de goede smaak van het label. Voor een vast bedrag kiest de uitgever namelijk de muziek voor de fan uit. Een gewaagde vorm volgens Kees: “het werkt voor Excelsior, maar ik zou het toch zoeken in nog meer exclusiviteit.”

Ook in het buitenland wordt er geëxperimenteerd met nieuwe manieren van uitgeven. Zoals de Vault, onderdeel van Jack White’s Third Man Records.

“Ik vind het leuk hoe Jack White het doet met zijn label. Voor een substantiëel bedrag, iets van honderd dollar per kwartaal, ben je lid van de Vault. Hiervoor krijg je een doos met releases die echt alleen voor jou als Vault-lid, beschikbaar zijn. Het gaat veelal om vinyl-releases. Bijvoorbeeld een bijzondere opname op een 14 inch lp.”

Een constructie die de Top Notch topper ziet zitten. “Daar ben ik jaloers op. Het geeft Jack de vrijheid om dingen te doen die hij leuk vindt. En het is bovendien economisch verantwoord, want hij weet precies wat er binnenkomt om die uitgaven te kunnen maken. Ik weet niet precies hoeveel leden de Vault heeft, maar al zijn het er een paar duizend; daar kan je leuke dingen mee doen.”

Grote vraag voor de Koning is hoeveel muziekfans dit met Top Notch willen doen. En, niet onbelangrijk “hoeveel ze zouden willen betalen.”

Dat hangt natuurlijk ook af wat ze er voor krijgen. De labelbaas denkt aan concerten, exclusief voor leden en uiteraard aan mooie, fysieke releases. Tegelijkertijd biedt kwantiteit ook mogelijkheden: “misschien willen mensen voor een x bedrag per jaar alle releases ontvangen.” (edit door MonoBrow: Swurdin wees me erop dat het label Stones Throw een digitale dienst is begonnen die dit biedt.)

Was er een directe aanleiding of noodzaak voor het idee van Top Notch als club?
“Nee. Ik praat al lang over zo’n vorm, onder andere met Jiggy Dje en Sticks. Het zou kunnen lijken op de manier zoals het in de tijd van Eigen Wereld ging. Met limited editions en unieke merchandise. Dat werkte goed.”

Een meer recent voorbeeld van iets wat je als Top Notch lid exclusief zou kunnen krijgen is de fysieke release van Microphone Colossus 2. Een plaat die eerst alleen digitaal verkrijgbaar was, maar door grote vraag uiteindelijk ook als cd gedrukt wordt.

En fans de kans bieden mee te creëren? Spelen in clips, het ontwerpen van albumcovers?
“Dan ga je een grens over. We staan met Top Notch ergens voor en nemen ons werk serieus. Onder andere door te werken met vakmensen. Dit wordt heel erg gewaardeerd door onze fans.”

Goed, crowdsourcen valt af. Maar verder is alles mogelijk. Voor Kees is het vooral een kwestie van het experiment aan gaan: “het is leuk om te ontdekken wat werkt en wat efficiënt is.” Dat doet hij dus onder andere met behulp van zijn Twitter-netwerk. “Ik ga er vanuit dat veel mensen die mij volgen iets hebben met Top Notch, daarom stelde ik die vraag over Top Notch als club.”

“Ik ben eigenwijs genoeg om mijn eigen weg te gaan. En weet inmiddels wat iemand als Atze (de Vrieze, muziekjournalist 3voor12), Erwin (Blom, online innovator) en Niels (Aalberts, muziekmarketeer) ervan denken. Maar ik weet ook wat er in het boekenuitgeversvak speelt. Die meningen en ontwikkelingen zijn hartstikke interessant. Ze bevestigen soms wat ik al denk en wat realistisch is.”

Er zijn natuurlijk andere manieren om fans te betrekken bij je product. Zoals laatst bij Kickstarter gebeurde. Twee ervaren game ontwikkelaars presenteerden een idee voor een nieuwe point-and-click-game op de crowdfundsite en hadden binnen 24 uur meer dan een miljoen dollar opgehaald. Een verhaal waarvan je achter je oren krabt. Je hebt als artiest eigenlijk geen Top Notch meer nodig om op de behoeften van fans in te spelen. Toch Kees?

“Een uitgever staat garant voor bepaalde dingen. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als zo’n game halverwege de ontwikkeling vastloopt of het geld opraakt. Wat dan? Krijgen al die fans hun inleg terug? Of gaan de ontwikkelaars meer geld vragen?”

Uiteindelijk komt het idee van een platenlabel als club waar je lid van wordt, vooral uit een persoonlijke liefde voor het fysieke product. de Koning vindt het jammer dat er steeds minder platenwinkels zijn. “De afzetmarkt hiervoor is klein. Als je dus iets moois wilt uitbrengen moet dat in een kleine oplage.” En dat maakt de stukprijs heel hoog. Niet goed voor de liefhebber, niet goed voor de uitgever. “Zo gaat de lol van het uitbrengen van zo’n product eraf.”

Allemaal fantasie
Hoe concreet club Top Notch op dit moment is? “ik denk er nu serieus over na.” Er is geen deadline voor de Koning. “Voorlopig is het allemaal fantasie. Het kan best zijn dat ik eerst met een bepaalde artiest ga experimenteren.”

Het risico is namelijk groot volgens de labelbaas. Als je een club opricht, betekent dit ook dat de techniek die alle features mogelijk maakt, moet staan. Van het regelen van betalingsverkeer tot productiekosten. “Als er dan maar 150 fans zijn die zich inschrijven werkt dat niet. Helemaal als ze ook nog eens verschillende dingen willen.”

Maar als er nu iemand is die wel raad weet met risico is het de eigenaar van het meest populaire en succesvolle hip hop label van Nederland. Dat is groot geworden door het anders te doen dan de rest. Club Top Notch dus. Nog even geduld. Of, zoals Kees het zegt: “ik wil geen verwachtingen scheppen die ik niet kan waarmaken.”

Tweet Dit Knal op Facebook

Comments

  1. 1

    Jiggy Dje doet een soortgelijk iets rond de release van zijn nieuwe album. Door je e-mailadres te droppen krijg je exclusive releases. Fans kunnen ook al eerder dan de echte release het album kopen, bijvoorbeeld in combinatie met een exclusief t-shirt.

    Volgens mij was Jiggy hier eerder mee dan Excelsior.

  2. 2

    Aha. Dat wist ik niet.

  3. 3

    Interessante ontwikkelingen. Leuk interview.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


MyMonobrow.nl MyMonobrow.nl