Mensen + Merken: Steven Frohlich x Sole Technology

goeie-gastcolumn, mode - Geplaatst op 17 maart 2010

4207_86445147546_528597546_2342630_3052525_n

Er was een tijd dat een verwaterde versie van alles wat skateboarders droegen een paar jaar later in een C&A-rek hing. Die invloed is niet meer. Of denkt marketing manager Steven Fröhlich van Sole Technology (onder andere Emerica, éS en Andrew Reynolds’ Altamont) hier anders over? En hebben de merken die hij vertegenwoordigt nog steeds de innovatieve, doityourself, fuck you-vibe die bij skateboarden hoort?

Is het met skateboardschoenen net als met Nike sneakers en worden ze vooral gedragen door mensen die nog geen shove-it kunnen landen?
“Ik denk dat het aantal niet-skaters dat de schoenen draagt groter is dan het aantal skaters dat ze draagt. Of het echt mode is, weet ik niet. In het straatbeeld zag je de afgelopen jaren steeds meer sneakers verschijnen. Dus sneakers an sich kun je wel als mode beschouwen. Skateboardschoenen zijn in feite ook sneakers. Ik denk dat de mensen die net iets anders willen dan wat sportgiganten aanbieden (en waar de massa dus mee loopt), op zoek gaan naar alternatieven. Zij komen dan snel uit bij skateboardschoenen.”

Richt jij je vooral op skaters? Of ben je drukker met het regelen van Snickers joint promotions?
“Een groot deel van mijn marketingactiviteiten is uiteraard gericht op skaters. De merken waar ik verantwoordelijk voor ben zijn gestart met als doel producten te maken voor skateboarders door skateboarders (Emerica sinds 1996 en éS sinds 1995). Skateboarden is wat mijn merken bestaansrecht geeft.”

Ok
“Ik beschouw skateboarden als lifestyle: het bestaat uit muziek, kunst en nog veel meer. Behalve skateboarders is er een veel bredere groep mensen die hierin geïnteresseerd is. Die probeer ik ook te bereiken.”

En samenwerken met andere merken?
“Snickers joint promotion deals komen voor mijn merken niet veel voor, maar ik sta er zeker voor open. Zolang het – ja daar komt ‘ie – maar credible is en het het skateboarden niet in zijn waarde aantast. Ik weet dat dat vaag klinkt en het is moeilijk te verwoorden, maar if you know, you know!”.

stevemono

Hoe goed ligt skaten op dit moment in de media?
“Tsja, dat blijft een gevecht. Als ik met mainstream media spreek, probeer ik alle informatie over het skateboarden op zo’n manier te brengen dat het voor een leek (in dat geval dus de journalist en het publiek waar hij voor schrijft) te begrijpen is. Je kunt niet in skateboardtaal tegen iemand praten die niet eens weet wat trucks zijn of wat een ollie of kickflip is.”

Ik heb het idee dat skateboarden niet zo populair is
“Juist wel. Van onze distributeurs in de verschillende landen hoor ik dat de verkoop van hardware de laatste maanden flink is toegenomen. Skateboarden leeft als een malle!”

Sole Technology is heel groot in de skateboardwereld. Maar hoe verhoudt het zich met andere sportmerken? Hoeveel miljoenen gaan er bij jullie om?
“Als je ons vergelijkt met de grote sportmerken zijn we maar een kruimeltje. Alle merken die onder de SoleTech paraplu vallen, zorgen samen natuurlijk voor een goede omzet, maar die is niet te vergelijken met die van de grote sportmerken.”

Waar hebben we het dan over?
“Ik wil je niet vervelen met cijfers. Zonder referentiekader zeggen die getallen namelijk helemaal niets. Mensen die geïnteresseerd zijn in cijfers moeten zich maar abonneren op Transworld Business of Boardsport Source.”

Wat zijn typische dingen waar jij tijdens je werk tegenaan loopt die waarschijnlijk niet gelden voor de marketingmanager van Diesel.
“Ik heb een keer meegemaakt dat iemand van een tijdschrift langskwam en opkeek van het kantoor. Die man dacht dat ik vanaf een zolderkamertje werkte. Dat was wel erg grappig! Veel mensen hebben geen enkel idee van de zakelijke kant van skateboarden.”

Hoe komt dat?
“Vaak omdat ze skateboarden zien als iets wat alleen voor kinderen is. Mijn ouders begrijpen het volgens mij ook nog steeds niet helemaal: iets waarvan ze vroeger zeiden dat ik het minder moest doen omdat ik mijn huiswerk moest maken is nu mijn werk.”

En verder?
“De skateboard wereld heeft vaak iets van laissez-faire, dat geeft het de charme die mij aanspreekt, maar dat betekent ook dat je soms te maken hebt met mensen die het wat minder nauw nemen en minder professioneel werken. Dat kan nog wel eens frustrerend zijn. Gelukkig zijn dat uitzonderingen.”

Valt allemaal best mee dus
“Verder ben ik misschien wat vaker geblesseerd dan marketing managers die niet in de action sports werken. Ik ben nogal een brokkenpiloot (met de meest lullige tricks, haha).”

emerica-triangle

Het valt me op dat veel skateschoenen zich laten ahum, inspireren door klassiekers van Vans of soms basketbal gympen. In mijn gloriedagen (eind tachtig begin negentig) was elke skateschoen zo totaal uniek en bizar… Wat is er veranderd?
“Dat vind ik moeilijk. The only constant is change right? Destijds waren er sowieso minder merken en was het misschien makkelijker om een geheel eigen smoelwerk te hebben. Alhoewel veel schoenen destijds hoog waren en grote plakkaten plastic aan de zijkant hadden als ollie-protectie.”

Dat is waar
“De verandering in de looks van de schoenen heeft ook te maken met de ontwikkeling van materialen en productietechnieken en natuurlijk gewoon de vraag. We zitten nu in het tijdperk dat alles wat netter mag zijn, meer sophisticated en cleaner. Dat zal over een tijdje ook wel weer veranderen. Wanneer en hoe is niet altijd even goed te voorspellen.”

Merk je dat gewone sport- en lifestyle merken naar de skateboardwereld kijken?
“Iedereen kijkt af bij iedereen. Het is het verhaal van het kip en het ei. Als je je ogen open houdt, kun je je door alles om je heen laten inspireren. Skateboarders ook. Zij willen zich graag van de massa onderscheiden. Als de meer mainstream merken ontwikkelingen kopiëren dan gaan skateboarders op zoek naar wat anders. Zo gaat dat altijd.”

Wat gebeurt er als ik je nu zou vragen om een ollie te maken?
“Ondanks dat ik onwijze spierpijn heb, heb ik net het skateboard naast mijn bureau gepakt en heb ik een ollie voor je gepopt. Mijn botten zijn zowaar nog heel en er heeft geen collateral damage plaatsgevonden…ik tel mijn zegeningen!”

Tweet Dit Knal op Facebook

Comments

  1. 1

    Ollie bedoel je, olie maken zou een King Midas touch zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


MyMonobrow.nl MyMonobrow.nl