Mensen En Merken: Niels Buller van Cineville

go go go, minimail, steven spielberg - Geplaatst op 22 maart 2011

Niels Büller. Een naam waarmee een dyslectische Scrabble-speler net zo gemakkelijk het woord film buff neerlegt. Het kan dan ook geen toeval zijn dat Niels oprichter is van het meest sympathieke, Amsterdamse cinema-initiatief sinds de riksbios. Cineville bestaat bovendien twee jaar. Pop je popcorn, zak onderuit en lees hoe dan.

Is er de afgelopen twee jaar iets veranderd in het bezoekersgedrag van Amsterdamse liefhebbers van filmhuizen?
“Absoluut. Uit een recent onderzoek van pashouders bleken twee dingen: 1) pashouders gaan twee keer vaker dan ze voor de introductie van Cineville gingen. Dit betekend dat van de 65.000 cinevillebezoeken in het eerste jaar er 32.500 zonder Cineville niet hadden plaatsgevonden. Na twee jaar is dat effect alleen maar sterker geworden. Maar liefst 20% van alle kaartjes worden met een Cinevillepas aangeschaft.”

Wow
“Het tweede effect vind ik zelf het mooist. Cinevillepashouders gaan naar veel meer en veel spannendere films dan niet-pashouders. De pas heeft blijkbaar het effect dat pashouders als eerste een grote première bezoeken. Maar met de tweede en derde film die ze bezoeken kiezen ze voor nog onontdekte films die misschien door vrienden zijn aangeraden.”

Dus?
“Het gevolg is dat pashouders voor onverwachte hits zorgen. Wie had gedacht dat Nowhere Boy, Enter the Void, Nothing Personal of de Helaasheid der dingen de best bezochte films in hun premièreweek zouden zijn? Pashouders creëren een netwerk van ambassadeurs die ervoor zorgen dat atypische films veel meer bezoekers trekken. Denk maar aan Let The Right One In. Niemand zou op basis van de poster die film hebben bezocht. Maar door tips van vrienden werd het een gigantische hit. Cineville versterkt dat effect.”

Toch geloof ik niet zo in een pas die je elke maand geld kost. Ik snap het wel vanuit een marketingperspectief, maar mensen willen daar toch niet aan vastzitten? Als ik twee maanden niet ga heb ik bijna veertig euro weggegooid.
“Het is waar dat je het aantrekkelijk moet vinden om minstens twee keer per maand naar de film te gaan. Ik kan niet voor jou spreken maar blijkbaar willen ruim vijfduizend Amsterdammers dat wel.”

Dat is een mooi aantal
“Bovendien staat het je vrij om in iedere maand na de eerste drie maanden op te zeggen. In de praktijk blijkt dat ook vrij makkelijk te gaan. Als pashouders merken dat ze het er niet uithalen zeggen ze vrij rap op. Verreweg het grootste gedeelte van de pashouders is daarentegen al minstens een jaar lid. Zij zijn blijkbaar tevreden over hun beslissing om vaker naar kwaliteitscinema te gaan.”

Hoe gaat het met de site? Communities bouwen naast de bestaande online netwerken is een lastige.
“We zijn in een krappe twee jaar tijd uitgegroeid tot de meest gebruikte informatiebron van filmtheaterbezoekers. Onze bezoekersaantallen nemen nog steeds iedere maand toe en onze redactie produceert iedere maand meer artikelen.”

En het community gedeelte?
“Online een communnity bouwen is sinds Facebook zinloos. Maar Cineville is geen online community, maar juist een offline community. Dagelijks spreken pashouders met elkaar af om naar de film te gaan of wisselen ze informatie uit over de laatste film die ze hebben gezien. Wij spelen daar met de website een faciliterende rol in. Je moet de kennis die pashouders hebben gebruiken om de niet fanatieke bezoekers te informeren over het aanbod.”

Wat is het meest succesvolle onderdeel van cineville.nl?
“Pfff. Dat is een hele lastige. Ik denk dat we heel trots kunnen zijn op onze vaste blogger Erik Schumacher die wekelijks meerdere keren zijn blik geeft op filmnieuws en evenementen in Cineville zoals de Cineville Talkshow.”

Right
“Daarnaast vind ik het heel tof dat twee spraakmakende filmmakers als Martin Koolhoven en Eddy Terstall op Cineville.nl een briefwisseling bijhouden. Maar voor de gemiddelde bezoeker zijn de overzichtelijke agenda en de filmbeschrijvingen het belangrijkst. We steken ontzettend veel tijd in het neutraal presenteren van het filmaanbod zodat de bezoeker in 100 woorden leest of deze film iets is voor hem is.”

Wat kan beter?
“Online Ticketing. We werken er heel hard aan om ervoor te zorgen dat bezoekers vanaf deze zomer een kaartje kunnen aanschaffen voor iedere voorstelling in de filmtheaters. Of je nou een pas hebt of niet. Het is technisch nog best lastig maar logisch dat de bioscoopbranche snel deze stap zet. Hopelijk vanaf juli 2011.”

Het officiële feestje: Vive la Ville – 2 jaar Cineville – 25 maart – Melkweg

Tweet Dit Knal op Facebook

Comments

  1. 1

    Fijn interview! Ik luv die pas en het aanbod, het enige puntje (meer een luxe probleem en ik hoop dat Niels dit leest) dat ik heb… WAAR BLIJFT DE Cineville Agenda APP? Liever vandaag dan morgen, thx!

  2. 2

    Dus hij is de held achter mijn o zo liefelijke cineville pasje. Voor mij de beste keuze ever,ik ga twee keer per week naar de film. Het is een soort ding geworden, ik ga ook naar films waarvan ik denk misschien wordt t wel niks, nu durf ik als gierige hollander die stap te nemen. Wat alleen rete jammer is, is dat heel veel cineville bioscopen geen popcorn hebben. Klinkt heel suf maar bij een bioscoop hoort popcorn en een dikke stoel. Ik vraag me af waarom al die cult bioscopen geen popcorn hebben, is dat te mainstream?

    Overigens ben ik dus het levende bewijs van deze vraag”Toch geloof ik niet zo in een pas die je elke maand geld kost. Ik snap het wel vanuit een marketingperspectief, maar mensen willen daar toch niet aan vastzitten? Als ik twee maanden niet ga heb ik bijna veertig euro weggegoo”

  3. 3

    Haha, Diewer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


MyMonobrow.nl MyMonobrow.nl