De perfecte samenwerking volgens Tenue de Nimes

mode - Geplaatst op 6 februari 2012


Je hebt mensen die een paar shirtjes uitbrengen en dat een bedrijf noemen. En je hebt deze mannen. Vraag me alleen niet wat hun vrouwen ervan vinden dat de heren zo hard werken. Om over het jaarlijkse goedmakertje in de vorm van een tangaslip van jeansstof op Valentijnsdag, nog maar te zwijgen.)

Alles wat Menno van Meurs, Rene Strolenberg en Joachim Baan van jeans juwelier Tenue de Nîmes aanraken verandert in spijkerstof goud. Dus als iemand weet waar een succesvolle samenwerking tussen twee verschillende modemerken aan moet voldoen, zijn deze heren het. MonoBrow vroeg Menno hoe je als lifestylemerk zorgt dat je met een relevant product komt. Ook deelt de medeoprichter van TdN zijn persoonlijke collab top 3.

Keep it exclusief, silly
“Onze collaborations zijn altijd gelimiteerd. We beschouwen zo’n item als een exclusieve en gelimiteerde climax binnen de samenwerking. Te veel stuks zou een groot deel van de magie weghalen. Bovendien zoeken wij altijd naar bijna ‘onmogelijke’ interpretaties van bijvoorbeeld een nieuwe jeans. Dat komt tot uiting in het feit dat de grondstoffen super zeldzaam zijn. Neem bijvoorbeeld de denimstof  op basis van natuurlijke indigo die we hebben gebruikt voor onze recentelijke collab met Big John. De stof is een exacte replica van hun iconische jeans uit de jaren zestig, die zijn felblauwe kleur dankt aan een speciale kleurtechniek. De kleur noemen ze in Japan ruri. Tot slot denk ik dat vanuit de consument bezien mensen het op prijs stellen dat deze exclusiviteit er is omdat ze behoefte hebben aan iets wat niemand, of laten we zeggen bijna niemand, heeft.”

1 + 1 = 3
“De belangrijkste voorwaarde van een succesvolle collaboration is de vraag of de combinatie van beide merken tot iets extra’s leidt. Partij 1 moet iets toevoegen wat 2 niet kan en 2 moet iets toevoegen wat 1 niet kan. Op die manier zorgt het daadwerkelijk voor een climax en mag je zeggen dat 1+1 3 is. Te vaak zien we samenwerkingen waarvan je vooraf kunt stellen dat partij A het alleen heeft gedaan om met partij B te worden geassocieerd. Geen gelijkwaardigheid dus.”

Dit is het resultaat van de laatste samenwerking van TdN. In dit geval met Big John, het oudste jeansmerk van Japan. Het nadeel van exclusiviteit en bijzondere materialen? De prijs. Beter doe je de Dagobert Duck en kom je met een vrachtwagen vol dukaten.

Timing
“Heel simpel gesteld zijn we om te beginnen afhankelijk van seizoenen. Het is dus belangrijk je producten af te stemmen op de maand waarin de release plaats vindt. Vandaar dat het voor ons belangrijk was om bijvoorbeeld de Tenue de Nîmes Indigo-dyed Chuck Taylor All Star te releasen in de zomer. Zo’n lage canvas Oxford schoen heeft in januari natuurlijk veel minder potentie dan in juli of augustus.”

Internationale potentie
“Een samenwerking moet wat mij betreft altijd tot de verbeelding spreken, buitengewoon zijn. Alleen op die manier creëer je iets met internationale allure. Het eindproduct moet fenomenaal zijn en niet te zeer voor de hand liggen. Het mag natuurlijk wel eenvoudig zijn, maar innovativiteit is heel belangrijk. Mensen in binnen- en buitenland worden dagelijks geconfronteerd met zo ontzettend veel….”

Top 3 beste merksamenwerkingen ever, volgens Menno van Meurs

Monocle x Comme des Garçons
“Omdat het zulke extreem lekkere geuren zijn geworden. NEXT LEVEL, echt.”

Red Wing Shoes x Woolrich
“Dit zijn twee van onze favoriete merken. Die samen is het walhalla.”

Riva x Marc Newson
“Dit is echt 1+1 = 3: het überklassieke Riva versus de next level contemporary designer Marc Newson. Old meets new, classic meets, modern – design meets tradition. Diepe buiging van Tenue de Nîmes.”

Tweet Dit Knal op Facebook

Comments

  1. Pingback: Collab: EDWIN en Yohji Yamamoto introduceren nieuwe denim-lijn — Men&Style

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


MyMonobrow.nl MyMonobrow.nl