Catfish Overtuigt Als Film Over Social Networks

steven spielberg - Geplaatst op 22 november 2010

Veel meer nog dan in The Social Network heeft Facebook de echte hoofdrol in die andere film over het internet. Catfish is dan ook een must seetje als bij het horen van de woorden social en network je ooglid begint te trillen en je pink naar je mondhoek schiet.

De filmmakers houden vol dat het een waargebeurd verhaal is en dat zou best kunnen. Maar daar trap je natuurlijk niet in, jij mediaconsumentveteraan waar Arnold Schwarzenegger in Commando zelfs respect voor zou hebben. Dat doet er in het geval van de gebeurtenissen in Catfish ook helemaal niet toe.

Catfish in een paar zinnen: twee semi-douchebagish mediastudenten uit NYC maken een docu over de Facebookavonturen van één van hen. Al snel blijkt dat op die site niets is wat het lijkt en besluiten de jongens op zoek te gaan naar het ware verhaal achter een Facebook-profiel.

En ja, er zit een M. Night Shyamalan-moment in de film. De plotwending is niet zo schokkend of verrassend maar wel heel mooi en eh, menselijk. Dat is sowieso een goede kwalificatie van Catfish. Met als gevolg dat je tijdens het kijken als vanzelf gaat nadenken over je eigen online gedrag en identiteit.

Er is trouwens ook een Nederlandse film over Facebook: Farewell Facebook, van Joep van Osch. Benieuwd wanneer de eerste roman waarin Facebook een hoofdrol speelt, verschijnt.

Tweet Dit Knal op Facebook

Comments

  1. 1

    heej een spoiler, tof!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


MyMonobrow.nl MyMonobrow.nl