Boudewijn Bollmann: De Komende En Gaande Man #5

.alt, goeie-gastcolumn - Geplaatst op 23 maart 2010

BB 2

De Komende En Gaande Man is een column van fotograaf en amazing autodidact Boudewijn Bollmann over straatfotografie met zo veel mogelijk schaamteloze linkjes naar z’n eigen werk min mogelijk vaktermen. Maar waar mogelijk met humor en relativering en soms zelfs wat melancholie.

Een Beknopte Ode Aan Rotterdam En Haar Inwoners

Voor de expositie Muddguts meets Homebase in Showroom MAMA heb ik een serie geschoten over Rotterdam en een nieuwe uitgave van mijn fotozine Twisted Streets gemaakt.

BB4richting Rotterdam Zuid.

De Koningin aan de Maas is in vergelijking met de Lichtstad een metropool van onmetelijke omvang. Met dikke verkeersaders en continue drukte, wolkenkrabbers en futuristische bruggen die het Eindhovense beton doen krimpen tot bleek en eenzaam steen. Toch lijken de twee steden ook een beetje elkaar, omdat ze beiden nog relatief jong en snelgroeiend zijn. Als je door hun straten je weegs gaat, voel je die expansiedrift vanzelf.

Maar toch: probeer die Rotterdamse ziel maar eens vast te leggen. En hoe kan een Eindhovense fotograaf eigenlijk een andere stad fotograferen die hij voornamelijk kent uit verhalen? Een goede fotodocumentaire heeft immers richtlijnen nodig en een doordachte kijk op het onderwerp. Plus heel veel verwondering boven veroordeling. Valt daar een systeem voor te bedenken?

BB 1 Rotterdam Noord (Blijdorp).

Mijn antwoord ligt in het fietsen: vanaf het Rotterdamse Centraal Station naar het meest noordelijke-, zuidelijke- oostelijke- en westelijke puntje van de stad. Daar tussenin: veel afstappen om de willekeur in het gelaat te zien.

Zo belandde ik in het noorden van Rotterdam terstond bij een tennisclub, waar ik door een groepje kwieke bejaarden met open armen werd ontvangen. Ik schoot een groepsportret en per bejaarde één los portret. Ze hadden mooie verhalen over de ouderwetse fotografie van vroeger, toen alles nog om rolletjes en donkere kamers draaide.

Ze stonden dan ook perplex toen ik mijn analoge middenformaat camera uit de tas trok. Ze wilden extra gek doen voor de lens, zoals met een gouden armband poseren achter een hek.

Fietsen richting vier verschillende eindpunten. Dat is een grove methode om zoiets almachtigs en ingewikkelds als een stad te portretteren. Maar juist in die onbevangenheid schuilt een ongeleide blik – eentje die alle kanten op schiet, maar die wel weet waar hij beginnen en eindigen moet: vanuit het centrum tot waar het kompas de weg wijst.

Je komt immers pas in beweging als je weet in welke richting je dat wilt doen. Eindeloos crossen door een superstad vergezeld door een fototoestel. Ik heb wel gemerkt dat de wind daar altijd net iets harder waait dan thuis in het Zuiden.

BB 3 nieuw Rotterdam Oost, Ichthus Gereformeerde Kerk.

Muddguts meets Homebase – opening @ Showroom MAMA deze vrijdag vanaf 19u

———————————–
De nieuwste, op mooi papier gedrukte editie van Twisted Streets # 8 winnen? MonoBrow geeft 5 exemplaren weg. Mail me je meest pretentieuze zelfgeschoten foto en ik doe m’n best voor je.

Tweet Dit Knal op Facebook

Comments

  1. 1

    Mooie platen dude! “Ze wilden extra gek doen voor de lens, zoals met een gouden armband poseren achter een hek.” haha.

  2. 2

    Gaaf zeg. Dit smaakt naar meer! Vrijdag gaan we het zien @ MAMA

  3. 3

    Pierwotna niewinność króluje w Twoich zdjęciach Boudewijn, która działa na wyobraźnię i z super efektami maluje ludzkie twarze… Pięknie to czynisz – robiąc to co Cię cieszy i zachowujesz ducha czasu, który moż świat ulepszy… . Pęcznieje od nowinek historia ludzkości, której pozwalasz, by się toczyły własnym trybem i intrygująco kreci się w pętli czasu… To jest dla mnie przyjemność, gdy patrzę na wielkie sprawy pokazane Twoim obiektywem… . Alles is prachtig menselijk!!!! Dziękuje i pozdrawiam – Aleksandra Baltissen 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


MyMonobrow.nl MyMonobrow.nl