AmsterRant #01: Instore Branded Beeldschermen

d'oh - Geplaatst op 21 december 2010

Beste ondernemer die denkt de nieuwe <VUL HIER EEN COFFEE COMPANY’ESQUE FRANCHISE IN> te worden. Te gek dat je de Utrechtsestraat hebt uitgekozen als locatie en een goodfoodhealth-bar bent begonnen. Leuk. En woah! Wat de hel hangt er aan je muur?

Burger King was misschien wel de eerste in Amsterdam, Boomerang Media gelooft erin, het Rembrandt-, en Leidseplein barsten van de horeca met die dingen: instore beeldschermen voor de promotie van merken of de eigen toko. Trap er niet in en wend je ogen af! Deze vorm van branding is een zielzuigende, rechtstreekse poort naar de hel.

Maar het negeren van de schermen is bijna onmogelijk omdat die gigantische krengen er alles aan doen om je aandacht te trekken. Ze zijn volgens mij bedoeld om het beetje persoonlijkheid en karakter dat elke nieuwe onderneming, hoe smakeloos ook, op zou kunnen bouwen, kapot te maken. Dat lukt fantastisch.

Elke keer dat een zaak zo’n (altijd slecht afgesteld) scherm met de meest zielloze advertorials, muzakclips of zelfgeproduceerde crappercials besluitĀ op te hangen, sterft er ergens een baby poesje.

MENSEN WILLEN NIET HET GEVOEL HEBBEN DAT ZE IN EEN ALS EETCAFE/WINKEL/BAR VERPAKTE FABRIEK ZITTEN. Donder op met je luie branding en investeer je budget liever in attent en lief personeel, kwalitatieve producten en oog voor de details in de ruimte.

Een flatscreen is een gemakzuchte non-oplossing voor een wezenlijk probleem: je bent te beroerd om je merkverhaal op de juiste manier op de juiste plek te vertellen. Denk je nou echt dat ik naar die domme commercials ga kijken als ik een paar gympen wil kopen? Wat wil je dat het schreeuwerig scherm met eindeloos loopende animaties toevoegt aan mijn intentie om een fruitsappie met een worteltaartje bij jullie te eten? GEEN ENE MALLE! Ja, ik krijg trek in patat en bereklauwen met al die ordinaire ellende om me heen. Djeez.

Bijsluiter: deze rant geldt niet voor de uitlegvideo’s bij Bart Smit van felgekleurde wormpjes aan nylon draadjes, en Lolo ballen.

Tweet Dit Knal op Facebook

Comments

  1. 2

    Amen!

  2. 3

    Ik mis een beetje de foto van die health food zaak in de Utrechtsestraat.

  3. 4

    Je hebt gelijk. Fixed!

  4. 5

    Laten we een tourtje doen en nominaties uitdelen voor de meest smaakloze branded beeldschermen!

  5. 6

    Ik voel een movement.

  6. 7

    Welcome to the American way of business!

  7. 8

    Gizmo leeft!

  8. 9

    Now turn it around, great indicator dat je er al echt gewoon never naar binnen hoeft.

  9. 10

    zo waar dit.

  10. 11

    Ik ben wel eens beschaamd de Burger King uitgelopen, omdat ik dat nummer niet kende dat ze lieten zien. Ik voelde een generatie kloofje opkomen. Toen had ik alweer gegeten en gedronken.

  11. 12

    Het trieste is dat het gros van de Nederlandse bevolking het wel best vind. “Heb ik nog wat te kijke” We worden echt steeds dommer en steeds meer machines.

  12. 13

    @willem, we moeten een groepske oprichten. Ban de Beeldbuis.

  13. 14

    I’m in!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


MyMonobrow.nl MyMonobrow.nl